3. Ročník Evropského poháru ve scooteringu
24.10.2009,Skatepark Pardubice
3. ročník Evropského poháru ve Freestyle na koloběžkách
Pořadatelem závodu v pardubickém skate parku se stala mezinárodní asociace pro freestylové koloběžky IAFS, která datuje vznik teprve na konci letošního léta a několik jejích zakládajících členů jsou právě z České republiky.
Freestyle Scootering je velmi výrazně se rozvíjející disciplína z řad extrémních sportů, která vznikla v roce 2000 ve Švýcarsku. Stejně jako ostatní freestylové sporty se Freestyle Scootering vyznačuje jízdou plnou nejrůznějších triků, jak v rampách a skateparcích, tak na ulicích. Dalo by se říci, že scootering je spojením BMX a skateboardingu, triky se různě prolínají a kombinují. Jedním z nejvýraznější a nejúspěšnějším osobností tohoto sportu je dvacetiletý Martin Nogol, který je vlastně průkopníkem tohoto sportu.
Protože letošní mistrovství Evropy bylo vůbec prvním oficiálním evropským závodem, tak v Pardubicích zazněla velmi zvučná jména světové extratřídy. Například Terry Price z Anglie předváděl své vypilované frontflipy a backflipy, předvedl dokonce i frontflip no handed, tedy bez držení a nad překážkou to v tu chvíli vypadalo, jakoby přistávalo letadlo. Terry prý dokáže i dvojitý backflip, ale pro ten v Pardubicích nenašel dostatečný odraz. Francouzi Maxim Legrand a Jean-Yves Randriambelson bezpochyby také patřili k ozdobám závodu, ale startovalo i mnoho zatím neznámých jezdců. Nemohla chybět ani domácí legenda Martin Nogol, Petr Macháček, nebo třeba Johan Walzel. Soutěže se celkem zúčastnilo na 49 jezdců ze šesti zemí Evropy.
Logickou volbou IAFS pro první závod takové velikosti byl prověřený pardubický skate park, který je jedním z největších a už v něm proběhlo několik ročníků freestyle scooter jamu, který byl předchůdcem mistrovství Evropy. Skatepark má velice kvalitní zázemí a vhodnou velikost i technické provedení překážek, mistrovský závod tak mohl být uspořádán v disciplínách street, minirampa a vertikální rampa. Kromě královské kategorii profesionálů se samozřejmě závodilo i v kategoriích do 15 a nad 15 let.
Proběhl také speciální závod takzvaných Big Scooterů a to v disciplíně street a minirampa. Big scootery jsou vlastně koloběžky na velkých kolech a jsou tak určeny hlavně k jízdě po ulicích, kde se dají jejich vlastnosti plně využít. Evropskou jedničkou tohoto odvětví je od pardubického závodu Břetislav Krhat, který dokázal zvítězit v obou vyhlášených disciplínách.
Hlavním bodem programu byl však mistrovský závod na klasických scooterech. Počasí sice sportu moc nepřálo, ale přesto i v mrazu předvedli velmi dobrou reprezentaci domácí jezdci, kteří dokonale využili znalosti prostředí. Z celkového počtu 27 medailí různé hodnoty zůstalo v Čechách plných 20 kovů. V atraktivním streetu vybojovali Češi všechny zlaté medaile. Mezi nejmladšími vyhrál Jarda Smažil, o něco
starším kraloval Jarda Drábek a mezi profesionály potvrdil roli domácí a vlastně i evropské a světové jedničky Martin Nogol, který se také výraznou měrou podílel na organizaci celého šampionátu. Druhý skončil Maxim Legrand a třetí Terry Price.
Minirampa měla podobný průběh jako street. V kategorii nad 15 let zvítězil opět Jarda Drábek a mezi nejmladšími byl nejlepší Jarda Soukup. Profi mistrem Evropy se stal Francouz Legrand, který dokázal díky svému čistému stylu porazit zbytek Evropy. Martina Nogola velmi mrzelo, že skončil až čtvrtý, ve své oblíbení disciplíně samozřejmě také pošilhával po zlatu. Nogol pak vše Francouzovi vrátil ve vertikální rampě, kde získal druhé zlato. Závěrečný Gizmania Best Trick o pohár primátora Pardubic Jaroslava Demla vyhrál opět Maxim Legrand a ve věkových kategoriích Jarda Smažil a opět Jarda Drábek, který se tak stal vůbec nejúspěšnějším jezdcem šampionátu.
Průběh mistrovství Evropy navíc zpestřili exhibice, které krátili čas když rozhodčí připravovali další závod, nebo rozhodovali o medailích z toho předešlého. Dech beroucí ukázky jízdy ve vertikální rampě i v mini s přelétávání spiny, flairy v rádiusu a další krkolomnosti naservíroval s lehkostí a precizností jezdec Life is Drive teamu na In-linech Honza Semerád. Motanice a piruety, ve kterých už prakticky ani nejde spočítat počet rotací bez jediného doteku či kontaktu se zemí, maximální pohyb na kole, které využívá ke všemu jinému, jen ne k obyčejnému projetí, pak předvedl Míra Zeidler, jeden z nejzkušenějších flatlandových jezdců a navíc také mistr republiky.
- Vytvořeno dne .